CZYM RÓŻNI SIĘ OPONA LETNIA OD ZIMOWEJ?

SERWIS SAMOCHODÓW FORD > Porady > CZYM RÓŻNI SIĘ OPONA LETNIA OD ZIMOWEJ?

CZYM RÓŻNI SIĘ OPONA LETNIA OD ZIMOWEJ?

0 Comments /
Facebook It
Tweet It
Pinterest It
Google Plus It

Do konieczności sezonowej wymiany opon trzeba przekonywać coraz mniejszą rzeszę kierowców. Jedak, aby nie było tak kolorowo, nadal niewielu wie, kiedy jest ten najwłaściwszy moment na ich zmianę.
Jakie są zasadnicze różnice pomiędzy rodzajami opon dostępnych na rynku:
Letnia – Twarda guma jest odporna na wysoką temperaturę. Gładka, lepiej trzyma się jezdni dzięki większej powierzchni styku z nawierzchnią. Powoduje niższe zużycie paliwa i nie wibruje, co minimalizuje hałas. W niższych temperaturach na mokrej nawierzchni spada jej przyczepność – możliwy tzw. aquaplaning.
Zimowa – Miękka guma jest odporna na twardnienie w niskich temperaturach. Mocno porowata struktura „wgryza się” w śnieg i zapobiega ślizganiu, jednak nacięcia na bieżniku (lamele) zwiększają opór, przez co jest mniej energooszczędna i głośniejsza.
Całoroczna – Miks opony letniej i zimowej, np. bieżnik z opony zimowej, a mieszanka opony letniej (z pewnymi modyfikacjami) lub odwrotne. Daje to w miarę właściwe zachowanie łagodną zimą i nieco mniejsze opory toczenia latem.

Czym grozi stosowanie nieodpowiedniego ogumienia?
Opony letnie, z gumą przystosowaną do wyższych temperatur, w niższych twardnieją powodując, że rowki przestają spełniać swoją funkcję i guma nie przywiera do jezdni. Wówczas niewielka kałuża czy odrobina śniegu może spowodować, że samochód zacznie się ślizgać jak na łyżwach.
Droga hamowania na śniegu w zależności od rodzaju zastosowanych opon (uśredniona droga hamowania przy prędkości 40 km/h):
– opona zimowa – 17,3 m
– opona letnia – 26,8 m

Kiedy najlepiej zmieniać opony?

– letnie na zimowe:
– miesiąc październik,
– temperatura powietrza w ciągu dnia poniżej 7 stopni Celsjusza

– zimowe na letnie:
– miesiąc kwiecień,
– temperatura powietrza w ciągu dnia powyżej 7 stopni Celsjusza

 

Ciekawostki: tylko jedna czwarta kierowców wie, kiedy należy zmienić opony letnie na zimowe (na podstawie sondażu):
– 24% kierowców wymienia opony przy spadku temperatury poniżej 7 stopni celsjusza
– 4% zakłada ogumienie zimowe, gdy spadnie pierwszy śnieg
– 25% wskazuje październik
– 20% listopad
– 1% grudzień
– 46% kierowców uzależnia wymianę opon od miesiąca

Z roku na rok spada liczba użytkowników dróg, którzy korzystają z dwóch kompletów ogumienia (letnich i zimowych). Pozostała liczba kierowców albo nie zmienia opon lub też wybierają modele wielosezonowe. Przykładowe ilości kierowców stosujących 2 komplety opon:
– 2012 – 91%
– 2014 – 88%
– 2015 – 85%

Jaka jest żywotność opony i jakie kryteria należy stosować przy ocenie jej przydatności?
– zużycie bieżnika – polskie normy techniczne wskazują, że opona nie może mieć bieżnika płytszego niż 1,6 mmz zaleca się jednak, aby wymienić oponę, gdy głębokość bieżnika spadnie do ok. 3 mm (wprzypadku opon zimowych do 4 mm)
– uszkodzenia mechaniczne
– wiek – do 10 lat od daty produkcji opony, niezależnie od wyglądu (w przypadku koła zapasowego przechowywanego w złych warunkach 6 lat)
– wyważenie – możliwość wyważenia po długim postoju

Źle przechowywana guma parcieje nawet po 2 latach, tak samo jak jazda ze zbyt niskim ciśnieniem przyśpiesza zużycie opony w znacznym stopniu.

Czy warto kontrolować ciśnienie w oponach?

Nieprawidłowo napompowana opona szybciej ściera się i może narazić kierowcę na niebezpieczeństwo. Około 40% kierowców nie kontroluje ciśnienia w oponach (według statystyk Dekra).
Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje:
– wyższe zużycie paliwa
– mniejszą stabilność przy jeździe na wprost
– niższą przyczepność w zakrętach
– przegrzewanie się opon
– szybsze zużycie skrajnych części bieżnika
– ryzyko eksplozji opony

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje:
– niższy komfort jazdy
– szybsze zużycie elementów eksploatacyjnych zawieszenia
– ryzyko powstania luzów w zawieszeniu
– zmniejszenie przyczepności
– szybsze zużycie środkowej części bieżnika
– wyższe ryzyko uszkodzenia opony na dziurach

Prawidłowe ciśnienie w oponach powoduje:
– płynną jazdę
– poczucie panowana nad pojazdem

Masz problemy ze swoim Fordem ?

Skontaktuj się z nami

Facebook