JAK UNIKNĄĆ AWARII PASKA KLINOWEGO?

SERWIS SAMOCHODÓW FORD > Porady > JAK UNIKNĄĆ AWARII PASKA KLINOWEGO?

JAK UNIKNĄĆ AWARII PASKA KLINOWEGO?

0 Comments /
Facebook It
Tweet It
Pinterest It
Google Plus It

Pasek klinowy to jeden z elementów silnika samochodowego, którego awaria oznacza unieruchomienie pojazdu. Budowa i zasada działania paska należą do najprostszych, jakie można sobie wyobrazić. Jednak jego zerwanie pociąga za sobą unieruchomienie ważnych podzespołów, bez których nie można kontynuować jazdy. Należy więc bezwzględnie przestrzegać terminów jego wymiany, a ponadto co pewien czas sprawdzać stan paska.
Do czego służy pasek klinowy?

Połączenie wału korbowego z urządzeniami pomocniczymi, które zasilane są energią z silnika, nie było by możliwe bez istnienia przekładni pasowej. Pasek klinowy zasila pompę wodną i alternator, a ponadto szereg urządzeń dodatkowych, takich jak: wspomaganie kierownicy, wentylator czy kompresor klimatyzacji. Po uszkodzeniu lub zerwaniu paska, akumulator przestaje być ładowany, a ciecz chłodząca silnik przestaje krążyć w układzie. Ponadto po wyłączeniu silnika, samochodu nie da się uruchomić ponownie, ponieważ pasek „kręci” wałem korbowym.

Współczesne paski klinowe są o wiele bardziej wytrzymałe, niż te stosowane dawniej. Kiedyś na porządku dziennym było wożenie zapasowego paska klinowego w bagażniku. Zerwanie paska w Polonezie czy dużym Fiacie zdarzało się bardzo często. Istniała nawet metoda awaryjnego zastępowania paska klinowego za pomocą damskich rajstop.

Dzisiaj pasy produkowane są z lepszych materiałów i posiadają budowę wielorowkową, która zapobiega ślizganiu się elementu na kołach pasowych. Zazwyczaj wymiany paska dokonuje się wraz z serwisowaniem rozrządu. Elementy na ogół nie wymagają wymiany wcześniej niż łańcuch (pasek) rozrządu. Istnieją jednak sytuacje, w których pas klinowy ulega obluzowaniu lub uszkodzeniu i należy wymienić go wcześniej.
Napięcie pasa klinowego

Na żywotność paska klinowego najbardziej wpływa jego odpowiednie napięcie. Obluzowany pas ślizga się na kołach pasowych i nie napędza urządzeń dodatkowych z odpowiednią prędkością. Skutkiem tego jest spadek wydajności alternatora, pompy płynu chłodzącego, wentylatora i innych podzespołów. W efekcie może to doprowadzić do rozładowania akumulatora, przegrzania silnika, czy awarii klimatyzacji. Obluzowany pasek może też ześlizgnąć się z napędzanych kół lub przetrzeć się i uszkodzić. Z kolei za mocno napięty pas obciąża łożyska kół pasowych, co doprowadza do szybszego ich zużycia. Ponadto mocno naciągnięty element może się zerwać lub poprzecinać, dlatego co jakiś czas powinniśmy sprawdzać jego napięcie. Ważne jest także odpowiednie reagowanie na wszelkie odgłosy wydobywające się spod maski samochodu. Piski i świsty mogą świadczyć o awarii paska, dlatego jeśli zauważymy takie objawy, powinniśmy zajrzeć pod maskę i przynajmniej optycznie ocenić stan pasa klinowego. Warto także ręcznie sprawdzić jego napięcie. Trzeba tylko pamiętać, aby robić to przy zimnym silniku. Pasek klinowy położony jest zazwyczaj dość głęboko i próba sięgnięcia do niego może skończyć się oparzeniem ręki.
Regulacja napięcia

Współczesne samochody wyposażone są w automatyczny napinacz, którego zadaniem jest korygowanie luzów w napięciu paska. W starszych modelach, napięcie paska regulowane jest za pomocą zmniejszania lub zwiększania odległości pomiędzy napędzanymi kołami pasowymi. Ręczna regulacja wymaga doświadczenia, ponieważ naciąg sprawdzany jest tylko manualnie. Automatyczny napinacz z kolei może ulec awarii. Zazwyczaj zużywają się łożyska rolki napinacza lub sprężyna, co skutkuje koniecznością wymiany całego podzespołu. O awarii napinacza świadczy charakterystyczny hałas towarzyszący obrotom paska klinowego. Nawet w nowoczesnym samochodzie, wyposażonym w mechanizm samonapinający, powinniśmy kontrolować pasek klinowy. Należy także przestrzegać zaleceń producenta odnośnie okresu jego eksploatacji. Informacje na temat przebiegu, po jakim musi być wymieniony pasek, znajdziemy w instrukcji pojazdu.

W samochodzie może być jeden pasek klinowy lub kilka pasów napędzających różne urządzenia dodatkowe osobno. Sama wymiana paska nie jest skomplikowana i może sobie z nią poradzić niemal każdy właściciel samochodu. Należy tylko mieć odpowiedni klucz i koniecznie prześledzić przebieg paska klinowego w silniku. W instrukcjach niektórych samochodów znaleźć można specjalny schemat pokazujący przebieg paska. Czasami jego ułożenie jest dość skomplikowane, ponieważ pas musi napędzać wiele urządzeń jednocześnie. Przed założeniem nowego paska należy przyjrzeć się wszystkim kołom pasowym, pod kątem ewentualnych uszkodzeń.

Masz problemy ze swoim Fordem ?

Skontaktuj się z nami

Facebook